Grecki przewoźnik kolejowy Hellenic Train, należący do włoskich kolei państwowych Ferrovie dello Stato Italiane, zamówił 23 sześcioczłonowe elektryczne zespoły trakcyjne Coradia Stream produkcji Alstomu. Będą one obsługiwały zarówno połączenia aglomeracyjne, jak i dalekobieżne. Wartość kontraktu, obejmującego również świadczenie usług utrzymania przez 10 lat, opiewa na kwotę 393 mln euro.
TrainOSE, grecki państwowy przewoźnik kolejowy, w 2017 roku został przejęty przez włoskie koleje państwowe Ferrovie dello Stato Italiane. Transakcja ta była elementem szerszego programu sprzedaży aktywów państwowych w Grecji po wielkim kryzysie fiskalnym, który wybuchł na przełomie 2008 i 2009 roku. Od 2022 roku spółka funkcjonuje pod nazwą Hellenic Train. Jednocześnie od przekształceń własnościowych nie doszło do pozyskania nowego taboru – nie licząc
przekazania przez Trenitalię, spółkę zależną Ferrovie dello Stato Italiane, 5 dziewięcioczłonowych pociągów Pendolino, które obsługują dziś flagową relację łączącą Ateny i Saloniki. Większość parku taborowego spółki (za wyjątkiem pojazdów muzealnych) została przekazana państwu greckiemu w zamian za częściowe umorzenie zadłużenia.
Po wielu latach złej passy doszło do pierwszej inwestycji taborowej w Hellenic Train. Mówimy tu o 23 nowych jednostkach elektrycznych, które dostarczy Alstom w ramach umowy o wartości 393 mln euro, obejmującej także świadczenie usług utrzymania przez okres 10 lat (kontrakt został zawarty w dniu 22 grudnia). Będą to pojazdy z rodziny Coradia Stream. Wszystkie zespoły trakcyjne dla Hellenic Train będą składały się z sześciu członów. Zostaną one jednak dostarczone w dwóch wariantach – pojazdy przeznaczone do obsługi ruchu dalekobieżnego w sile 12 sztuk zapewnią 335 miejsc siedzących, natomiast w 11 pociągach aglomeracyjnych znajdą się 362 fotele. Maksymalna prędkość eksploatacyjna wszystkich Coradii Stream dla greckiego przewoźnika wyniesie 160 km/h.
W członach sterowniczych przewidziano jedną parę drzwi wejściowych, natomiast w członach środkowych znajdą się po dwie pary. Nowe pojazdy będzie można spotkać najczęściej w dwóch największych greckich aglomeracjach, czyli Atenach i Salonikach – pociągi dalekobieżne będą obsługiwały wraz z przywołanymi wcześniej Pendolino sztandarową trasę łączącą te miasta, natomiast pojazdy przeznaczone do obsługi połączeń podmiejskich będzie można spotkać na relacjach aglomeracyjnych. Wszystkie pociągi w ramach kontraktu powstaną we włoskim zakładzie produkcyjnym Alstomu w Savigliano – tym samym, w którym produkowane są Pendolino. Perspektywa ich dostarczenia jest nieodległa – wszystkie egzemplarze mają zostać przekazane zamawiającemu już w 2027 roku.
Jak informuje Alstom w komunikacie prasowym, łącznie zamówiono już ponad 800 pociągów z rodziny Coradia Stream. Jeżdżą one – lub będą jeździć wkrótce – w Bułgarii, Danii, Grecji, Niderlandach, Norwegii, Rumunii i we Włoszech. Dla pasażerów i pracowników Hellenic Train pociągi te mają stanowić nową jakość – w każdym pojeździe znajdą się wydzielone przestrzenie na większy bagaż, rowery oraz wózki inwalidzkie lub dziecięce, a także gniazdka do ładowania urządzeń elektronicznych i dynamiczny system informacji pasażerskiej. Będą one również wyposażone w cyfrowy system liczenia pasażerów. Wszystkie Coradie Stream będą utrzymywane w Atenach.